Jūnija nogalē projektos “Dziedošie Rūķi” un “Lieldienu Zaķis” iesaistītie bērni firmas CATA lielajā autobusā devās ciemos uz Vaives pagasta Vecrogām, lai kopā ar biedrības “Zvannieki” lielo ģimeni pavadītu vienu jauku dienu.
Diena patiešām bija brīnišķīga – bez lietus, silta, saulaina! Vecrogu
apkārtne liepēniešus sagaidīja ar tīrību, sakoptību un visu mājas iemītnieku -
māmiņas Sandras un tēta Jura, bērnu un pat suņa Dorfija - viesmīlību. Svētki
varēja sākties!
Svinīgi pacēlām sadraudzības karogu, dziedājām “Glābiet bērnus” Liepas
nodaļas himnu. Bērni pateicās Dievam par brīnišķīgo dienu kopā nodziedot:
“Šī ir tā diena, ko tas Kungs mums devis,
Priecāsimies un līksmosimies....”.
Volejbolā sacentās gan Liepas komandas “Rūķi” un “Zaķi” (kapteiņi
J.Vasiļevska un R.Maļčjonoks), gan Vecrogu bērnu komandas. Sacensības
norisinājās ar lielu humora piedevu, sirsnību un labestību no saimnieku puses.
Pēc bagātīgās pusdienu maltītes – mājas saimnieku garšīgās zupas no lielā
katla, M.Aleksējevas grilētajām desiņām, gurķu, tomātu maizītēm un citiem
kārumiem, visi noskatījās S.Vasmuses uzrakstīto teatrālo uzvedumu, kurā
darbojās jaunie talanti Oskars, Sintija, Ilze un Daina. Zvannieku māmiņa Sandra
atzina uzvedumu gan saturā, gan izpildījumā par labu izdevušos.
Dienas garumā bērni izspēlēja dažādas spēles, gāja rotaļās, sacentās.
Visiem pa vidu darbojās nenogurstošais
suņuks Dorfijs. Visi kopā jutāmies brīnišķīgi. Pirms došanās mājup vēl kopīga
maltīte un Jāņu siera nogaršošana pie ugunskura. Šķiršanās bija skumja, vēl un
vēl gribējās būt kopā ar Vecrogu bērniem.
2009. gadā Liepā esam iecerējuši bērnu svētkus, uz kuriem ielūgta arī
Zvannieku saime. Nolēmām, ka bērnu svētkos būs zīmēšanas konkurss, kurā
piedalīsies Vaives un Liepas pagasta bērni.
Mīļš paldies
sponsoriem:
- K/S “Cēsu rajona patērētāju biedrība” – Ā.Zeļonkam;
- A/S CATA pasažieru pārvadājumu daļa – J.Osim;
- M/T “Kukulītis” – M.Jurtam;
- Z/S “Kliģēni” – A.Raubiško;
- SIA “Rīgas piensaimnieks” - administrācijai;
- Visiem tiem Liepas pagasta iedzīvotājiem, kuri nopirka mūsu ražotos tirgus tīkliņus. Par ieņemto naudu varējām samaksāt par transportu (Ls 111.92).
Biedrības “Glābiet bērnus” Liepas nodaļas valdes
priekšsēdētāja Skaidrīte Brence
Bērnu atsauksmes
Dārta:”Paldies Ligitas tantei, kura bija visu tik labi noorganizējusi! Es arī
turpmāk piedalīšos “Glābiet bērnus” projektos, jo saņēmām pateicību par darbu -
sadraudzības braucienu uz Zvanniekiem. Zvanniekos dzīvo Aziza ar brāļiem
Huseinu un Hasiru. Šie bērni Somālijā karā zaudēja savus vecākus”.
Santa:
“Vecrogās dzīvo trīs somāliešu bērni. Viņi ir ļoti draudzīgi, labi runā latviski. Tur ir arī
deviņus mēnešus jauna meitenīte Elizabete. Es viņu visu laiku vizināju ratiņos.
Žēl, ka meitenīti pametusi viņas īstā māte. Man patika mīļie bērni, suņuks
Dorfijs un māmiņa Sandra. Mēs ļoti labi pavadījām laiku visas dienas garumā”.
Anastasija:”Man Zvanniekos ļoti patika, jo bija interesanti.
Tur bija daudz jauku bērnu; mēs spēlējāmies, dziedājām, cienājāmies. Patiešām,
negribējās braukt mājās! Sadraudzējos ar meiteni Lilitu, apmainījāmies ar
telefona numuriem. Gaidīšu viņu ciemos nākamgad!”.
Elvis:”Man patika jaukie bērni un labestīgā māmiņa Sandra. Kāpēc īsti vecāki ir
pametuši šos bērnus? Es sadraudzējos ar daudziem, bet ar somāliešu zēnu Hasiru
spēlējām basketbolu. Man tur patika viss. Pirmo reizi satiku tik jaukus
bērnus”.
Zvannieku Māmiņa Sandra:”Mūsu lielās ģimenes bērni bija priecīgi par
skaisti pavadīto dienu. Viss notika tik neformāli, sirsnīgi. Paldies biedrībai
“Glābiet bērnus” par skaisti organizēto atpūtu! Vienmēr esam atvērti cilvēkiem,
kuri grib ar mums draudzēties. No tā mēs visi iegūstam. Lielākā vērtība ir, ka
bērni jūt un grib strādāt”.
Skaties,
ko skatās tavs bērns!
Šāda jautājuma nostādne man šķita nelielas izpētes vērta, tāpēc, ņemot
talkā interneta lasītāju domas, uzzināju, kādas bērnībā redzētās multiplikācijas filmas nav patikušas viņiem.
Atbildēs saglabāts interneta rakstītāju stils.
”Mans bērnībdienu lielākais bieds- multene par bērnu, kas palika viens pats
pilsētā. Pēc šīs ilgi
sapņos murgoju, ka viena klimstu pa pilsētu. Vēl nepatika tās par anšiem un
līdzīgās ar tām nesmukajām lellēm (Burova)”;
“Burova “Papiņš” bija varen
nepatīkama multene”’;
“Baisa bija "Spoku kuģis",
kur bija uzradīta kaut kāda zaļa limonāde, kuru iedzerot, cilvēki izkusa,
palika pāri tikai drēbes”;
“Bail nebija, bet nepatika (un
joprojām nepatīk) Fantadroms un Dillī Dallī”;
“Man bija dikti bail no Capa
multenēm un “Ezītis miglā”;
“Asaru plūdi bija no multenes
"Dāvana visvājākajam". Kad tas mazais zaķēns kliedza "es, es
esmu visvājākais" un nokrita gar zemi, es raudāju kā negudra. Vēl tagad
mierīgi nevaru to multeni noskatīties”;
“Bail, ne bail, bet man pašai
baigi nepatika “Kaķīša dzirnaviņas”. Likās baisā netaisnība, ka to balto kaķi
melnais izlika no mājām”;
“Kad kad biju maza, man šausmu
multene bija "Ezītis miglā”. Un aizvien viņu nespēju noskatīties. Mājās
ir, bet pat meitai neesmu uzdrošinājusies viņu uzlikt - tās sajūtas aizvien ir
tik dzīvas”;
“Kaut kas dažās
“Izmeklētājs Caps” sērijās man arī izraisīja šausmas - laikam, kur sienu
zīmējumi atdzīvojās un sāka staigāt”;
“Filma “Muša” gan man lika
pārbiedēties līdz šausmām. Pat negāju gultā gulēt, jo bij bail pa tumsu vienai
līdz gultai aiziet. Tāpēc apsēdos pie durvīm uz beņķīša, pārmetu kādu segu pāri
galvai un sēdēju trīcēdama kā apšu lapa. Pēcāk jau nāca vecāki apraudzīt, vai
guļu, un bija lielā pārsteigumā, ka "guļu" uz krēsla”;
“ Pilnīgi un galīgi šausmu
multfilmu topa augšgalā bija leļļu filma "Vecā sētnieka
piedzīvojums"- kur no cilvēku izmestajiem atkritumiem saveidojās tāda
figūra, kura pārvietojās pa pilsētu. Slēpos no šausmām pie: "Tas, kas
izmests tiks uz ielasssssss, atgriezīsies simtkārt lielāaaaaaaks!! Šurum -
burum!"...ak die's...Un kur tas atkritumu kopums aiz mājas slēpās un
lūrēja.., vēl baidījos no Alises Aizspogulijā;
“Nopirku savai meitiņai īsās
krievu multenītes par zvēriem ar domu, ka tās jau pašiem mazākajiem. Viņai bija
ļoti asaraina reakcija uz Kto v teremke živjot. It kā tur nav nekā tāda -
mājiņā lēnā garā savācas dažādi zvēri un rāda, ko katrs prot darīt, cik viņiem
labi. Tad atnāk lācis un prasās iekšā, līzdams sagrauj namiņu. Te tad sākās
asaru plūdi (varbūt meitiņa bija par mazu mājas sagrūšanas pārdzīvojumam -
viņai vēl nebija 2 gadi). Protams, stāstīju, ka lācis kopā ar visiem pēc tam
uzbūvēja lielu māju un ka tas tak’ ir forši, ka no ķibeles ir atrasta laba
izeja, bet kad pēc ilgāka laika atkal pamēģinājām skatīties, atkal vilka uz
bimbu. Tagad uz 3 gadiem jau ir samierinājusies, ka ķibeles var gadīties.Man
domāt, tās multenes ir ar milzīgu morāles nastu un domātas krietni lielākiem
bērniem. Taču to es sapratu tikai pēc multeņu noskatīšanās kopā ar bērnu.
Tiešām sākumā domāju, ka tādas nevainīgas, pašiem mazākajiem”.
Izlasot atbildes, rodas jautājums: “Kāpēc bērnam reizēm ir tik sāpīga,
pavisam nevainīgu pieaugušā skatījumā multiplikācijas tēlu uztvere?” Ir
zinātniski pierādīts, ka pirmsskolas vecuma bērni vislabāk atceras baismīgākās, jautrākās un emocionālākās
epizodes. Tas ir tāpēc, ka bērni ir viegli ietekmējami, jo viņu psihe nav
nostabilizējusies, emocijas nav skaidri izteiktas un noturīgas. Tāpēc notikumi,
ko pieaugušie izdomā savam priekam un “nervu kutināšanai”, uz bērniem atstāj
pavisam citādu, nekā iecerēts, iespaidu. Bērniem domātās filmas lielākoties ir
uzņemtas ne jau tāpēc, lai audzinātu un apgaismotu bērnu, bet gan lai gūtu
peļņu. Vispirms peļņa, tikai pēc tam bērns.
Uzskatāmības labad analizēsim multiplikācijas filmu “Simpsoni”. Pēc A.C.Neilsena
uzskaites datiem, 2001.-2002. gada telesezonā ASV Simpsonus katru nedēļu
noskatījās vidēji 1,4 miljons bērnu vecumā no diviem(!) līdz vienpadsmit
gadiem. Savulaik arī Latvijā ļoti populārā un ejošāko – ģimenes laiku
(20.00-20.30) – televīzijā aizņēmusī multfilma vispār nebija paredzēta bērnu
mērķauditorijai. Jā, pieaugušie šo multfilmu skatījās labprāt. Bet tā nebija
bērniem domāta multiplikācijas filma, lai gan viņi tāpat kā pieaugušie šajā
raidlaikā ieņēma savas vietas pie televizoru ekrāniem. Kāpēc Simpsoni kā
multiplikācijas filma bērniem bija absolūti nederīga? Tāpēc, ka humors šajā
teleseriālā ir balstīts uz ironiju un satīru. Bet maziem bērniem tieši ironija
ir visgrūtāk uztveramais humora veids. Pat astotās, devītās klases skolniekam reizēm
ir grūti izprast humoru tā satīriskajā vai ironiskajā formā. Lai saprastu
Simpsonu apzināti izkropļotos realitātes komentārus, ir jāiesaista sarežģīti
kognitīvie (uztveres) procesi. Mazulis to nespēj. Viņam nav attīstīta spēja
sekot sižetam un to atcerēties. Mazuļi notikumus uztver fragmentāri, nesaistot
notiekošo, kā arī nespēj savienot loģiskā secībā darbību un pēcdarbību.
Arī jaunākā skolas vecuma bērni informāciju uztver burtiski – tieši tā, kā
saka seriāla galvenie varoņi. Ja reiz saka, ka tētim vajag iegāzt, un multenes
varoņi par to smejas, bērns to mēģina arī realitātē, domājot, ka arī dzīvē visi
tāpat smiesies. Bet dzīvē ir pavisam otrādi – par savu patvaļu bērns no tēva
dabū kārtīgi trūkties.
Un tādu divdomīgu epizožu “bērnu” seriālā “Simpsoni” ir bez sava skaita.
Kādas ir vecāku domas par mūsdienu multiplikāciju? Uz to spožu atbildi kāds
interneta lasītājs: “Bērnībā man neviena multene šausmas neiedvesa, bet
tagadējās multenes gan iedveš šausmas - galvenokārt gan to neizmērojamā
stulbuma dēļ. Nesen ar vienu aci biju spiests redzēt dažas multenes par
"Cartoon Network". Viena no tām vēstīja par mērkaķi, kurš bija kļuvis
atkarīgs pats no savas pēcpuses - mēdza ar to sarunāties, bija devis tai vārdu
un centās cīnīties ar šo savu problēmu, apmeklējot psihologu, u.t.t. Tajā
mirklī es ārkārtīgi nopriecājos, ka sīkā vēl nesaprot angliski”.
Viss iepriekšrakstītais liek secināt, ka vecākiem, bet
sevišķi mammām, kas dienas lielāko daļu pavada kopā ar saviem mazuļiem, būtu
ļoti rūpīgi jāšķiro, ko īsti skatās viņu bērni. Pētniece S.Linna apgalvo, ka
daudzi pieauguši cilvēki multiplikācijas filmas kļūdaini uzskata par saturiski
nevainīgām, sevišķi, ja tās rāda bērniem paredzētajā laikā. Šo pieauguša
cilvēka domāšanas stereotipu animācijas filmu veidotāji ekspluatē pilnā mērā,
ko apstiprina animācijas kompānijas, kas uzņēmis Simpsonus, prezidenta apgalvojums: ”Multiplikācijas filmā jūs varat
atļauties to, kas “neies cauri” filmā, kurā tēlo aktieri, jo auditorija ir daudz
iecietīgāka. Pret animācijas personāžu teiktajiem vārdiem cenzori (tādi arī
ir!) izturas mierīgāk un iecietīgāk”.
Tātad, vecākiem ir par ko padomāt.
Turpmākajos informatīvajos izdevumos turpināsim iesākto tēmu
par plašsaziņas līdzekļu ietekmi uz bērnu, skolēnu, pusaudžu psihi.
Dzintra Doriņa
Lienes
atveidotās lomas ir zelta burtiem biedrības
“Glābiet bērnus” un Liepas pagasta tradīciju vēsturē ierakstāmas
Liene Juškova ir
medicīnas māsa, masiere, ārstnieciskās vingrošanas pasniedzēja, Liepas pagasta
“Gada cilvēks 2006”. “Glābiet bērnus” un pagasta pasākumos Lieni pazīst pēc
viņas atveidotajiem pasaku tēliem, no kuriem vispopulārākais un visiemīļotākais
ir Karlsons. Šī saruna notiek uz mazliet skumjas nots, jo, šķiet, ka vismaz
Karlsonu Lienes izpildījumā vairāk neredzēsim. Karlsona lomā tagad iejuties
cits šī tēla atveidotājs.
- Ja kāds tev teiktu, “sveiks, Karlson, kā
klājas?”, vai tev patiktu šāda uzruna?
- Skatoties, kurš to saka. Ja mani sveicot kā
Liepas pagasta Gada cilvēku tā uzrunā visu klātbūtnē, tad nepatīk. Ligita (Skaidrīte
Brence) gan mani tā uzrunā vēl joprojām.
- Tu esi
atveidojusi (ļoti negribas teikt – tēlojusi) neskaitāmus pasaku tēlus. Kādas
lomas tad Tu esi atveidojusi un kura no tām ir vismīļākā?
- Lomu ir ļoti daudz, un viena loma ir
vairāk mīļa, otra mazāk. Pārsvarā esmu atveidojusi vīriešu lomas. Mana mīļākā
loma ir Karlsons, bet Pelnrušķītes loma kaut kā nepatika. Pēc tās atveidošanas
paskatījos spogulī un domāju - ārprāts, cik es izskatos neglīta, veca!
Esmu iejutusies gandrīz visu mājdzīvnieku tēlos. Kaķis. Lācis. Ruksītis.
Vilks. Gailis. Cālis. Vista. Tad vēl Aikāsāp. Sniegbaltīte. Saulīte. Vectētiņš.
Pelnrušķīte. Neptūns. Burtu meitiņa. Buratino.
Ir bijušas lomas, kas saistītas ar veselības mācību bērnudārza bērniem,
piemēram, Zobu Birstīte. Es nekad neesmu gājusi pie bērniem vienkārši tā –
vienmēr esmu atveidojusi to, par ko ir runa. Tā bērni uztver daudz labāk.
Lomu ir bijis ļoti daudz, un visas uzreiz nemaz nevar atcerēties.
- Kurā
brīdī Tu noskaņojies konkrētai lomai?
- Lomai noskaņojos tikai tad, kad
pārģērbjos.
- Vai tu
tekstu runā “no galvas”, vai ir īpaši sagatavots scenārijs?
- Ir lomas, kurām ir scenārijs. To
es noteikti pārlasu. Bet pārsvarā ir tā, ka tiklīdz uzvelku lomai atbilstošu
apģērbu, viss “nāk laukā pats no sevis”. Un tikai saģērbjoties atbilstoši
lomai, esmu varējusi “ieiet lomā”. Varbūt zem maskas esmu varējusi relaksēties?
- Tu minēji, ka Tava mīļākā loma ir Karlsons.
Kāpēc tu vairāk nespēlē šo lomu?
- Cik tad var! Karlsons ir pensijā! Viss! Bet ja nopietni, tad visam ir savs
laiks. Jā, tas ir bijis, un šos dzīves brīžus man neviens neatņems, bet tā ir
vēsture.
- Vai tas nozīmē, ka Karlsonu tavā izpildījumā mēs vairāk nekad neredzēsim?
- Pagaidām es teiktu “nē”!
- Vai tagad kāds
atveido Karlsona lomu? Un vai tu neesi nedaudz greizsirdīga, redzot savu
iemīļoto tēlu cita cilvēka atveidojumā?
- Pagasta
pasākumos cits Karlsona lomas atveidotājs tā arī nav atradies. Tātad, Karlsona
vieta ir brīva! Bet skolā Karlsonu atveido skolotāja Ruta (Ruta Stadoļņika).
Redzēju, kā viņa iejutusies Karlsona lomā, un – man viņa patika. Arī Karlsona
tērpu viņai aizdevu labprāt.
- Vai ir mainījusies bērnu uztvere? Kā bērni pasaku tēlus
uztvēra pirms vairākiem gadiem, kad tikko sāki darboties, un tagad?
- Jā.
Mans šķiet, ka bērnu uztvere ir mainījusies. Agrāk bērni kaut kā vairāk ticēja
brīnumiem. Tagad viņus ir grūti aizraut, ar kaut ko pārsteigt.
- Tu ne
tikai atveido dažādus personāžus, bet rūpējies arī par mazuļu veselības
stāvokli, apmācot jaunās māmiņas ārstnieciskajai vingrošanai. Kādas, pēc Taviem
novērojumiem, ir biežāk sastopamās zīdaiņu problēmas?
- Visbiežāk zīdaiņiem ir paaugstināts vai
pazemināts muskuļu tonuss. Manuprāt, tas veidojas grūtniecības laikā, stresa,
sociālo problēmu ietekmē.
- Kā notiek
māmiņu apmācība?
- Ārstnieciskajai vingrošanai tiek
ņemti bērni vecumā no triju mēnešu vecuma. Mazulim tiek veikta masāža un
ārstnieciskā vingrošana, tai pašā laikā māmiņai rādot ārstnieciskās vingrošanas
paņēmienus, kas viņai būtu jāapgūst un
jāpielieto mazuļa atveseļošanai. Mūsu sadarbība ir komplekss pasākums bērna
veselības uzturēšanai un uzlabošanai.
- Vai ir
kādi vērojumi māmiņu attieksmē pret bērnu?
- Ir atšķirīga attieksme gados jaunajām
māmiņām un nobriedušām māmiņām. Gados nobriedušajām māmiņām, sevišķi, ja tas ir
viņu pirmais mazulis, ir nepārtraukts “kāpēc”? Kāpēc mazulim pirkstiņš tā?
Kāpēc viņš dara tā? Kāpēc nav tā? Jaunajām māmiņām dzīves uztvere ir
vienkāršāka. Reizēm šķiet, ka paviršāka. Viņām viss ir jāieliek mutē – tev
jādara tā un tā.
- Tu esi Liepas pagasta “Gada cilvēks – 2006”. Kā juties
saņemot šo godpilno nosaukumu un kā jūties tagad, pēc diviem gadiem?
- No
vienas puses – man nepatīk, ka mani tā godina. Nav jau tādu redzamu nopelnu. Ko
es tādu esmu izdarījusi? Es daru savu darbu, bet arī citi strādā.
No otras puses – bija patīkami. Biju pārsteigta, ka man ir tik daudz
sveicēju, atbalstītāju. Puķes. Puķes. Puķes. Cilvēki nāca un nāca.... Patīkami.
- Tu sadarbojies arī ar organizāciju “Glābiet
bērnus”. Ko vari pateikt par šo sadarbību?
- Mūsu
sadarbība ir ļoti laba, auglīga. Pirmajos savas pastāvēšanas gados biedrība
“Glābiet bērnus” daudz palīdzēja finansiāli, sagādājot masāžas kabinetam
nepieciešamo inventāru. Atveidotajām lomām tika izmantoti biedrības sarūpētie
tērpi, inventārs. Biedrības “Glābiet bērnus” vadītāja Sk. Brence vienmēr ir
pretimnākoša, izpalīdzīga.
Arī pati nekad neesmu atteikusi palīdzību.
Biedrības “Glābiet
bērnus” vadītājai Sk. Brencei par Lieni sakāmi tikai labi vārdi: “Lienīte ir
“Glābiet bērnus” biedre no pašiem pirmsākumiem. Viņa ar bērniem ar īpašām
vajadzībām un ar bērniem no maznodrošinātajām ģimenēm strādā uz labdarības
principa. Lienīte ir biedrības un pagasta tradīciju glabātāja. Viņas atveidotās
lomas ir biedrības “Glābiet bērnus” un Liepas pagasta tradīciju vēsturē
zelta burtiem ierakstāmas. Tās visas nemaz nenosaukt: Klauns pasākumā Sarkaņos.
Rūķītis. Sprīdītis, Kaķenīte, Karlsons, kas dzīvo bērnudārzā Saulīte uz jumta,
Buratino, Ziemassvētku vecītis... Un visbeidzot – Liene ir ir labestīgs, gaišs
cilvēks, kas nekad neatsaka palīdzību, ja tāda nepieciešama.
Bērnu vecuma starpība ir
jāplāno
Bērna dzimumu vecāki ietekmēt nevar, taču izvēlēties, kāda būs vecuma atšķirība starp pirmo, otro un pārējiem bērniem, ir vecāku ziņā. Pēc teorijas, bērnu vecuma starpība
ir jāplāno. Dzīvē diemžēl šis likums nedarbojas, un parasti bērni nāk pasaulē
tad, kad sanāk. Kā ar viņiem tikt galā?
Viena gada vecuma starpība netiek uzskatīta par samērā veiksmīgu. Pēc
statistikas datiem, bērni ar viena gada vecuma starpību bieži ir viena dzimuma.
Pirmajā brīdī tas, ka mazuļi ir gandrīz vienaudži, šķiet ļoti ērti. Diemžēl, tā
nav. Biežāk pieļautā vecāku kļūda ir tā, ka viņi vecāko bērnu uzskata tiešām
par vecāko, lai gan viņš bieži šai lomai nav gatavs. Vai arī bērnus salīdzina,
radot greizsirdību, savstarpējos apvainojumus un sacensību par vecāku
mīlestību.
Kā rīkoties? Vecākiem jācenšas izbrīvēt laiku nodarbībām ar abiem bērniem.
Abiem mazuļiem jāveltī aptuveni vienāds emociju un uzmanības daudzums.
Izvairieties no salīdzinošo vārdu lietošanas: “viens bērns labsirdīgāks, otrs
dusmīgāks”; “viens gudrāks, otrs dumjāks” utt. Tas konkurenci bērnu starpā
tikai pastiprinās. Uzslavējot vienu bērnu, uzreiz uzslavējiet arī otru. Ja
vienu bērnu sabārsiet, bet otrajam neteiksiet neko, pirmais bērns to uztvers kā
negatīvu sevis vērtējumu.
Divu gadu vecuma starpība skaitās viena no problemātiskākajām. 3-gadīgs bērns
sevi vēl neapzinās kā atsevišķu personību, bet gan kā savas mammas un tēta
daļu, un izjūt ļoti lielu nepieciešamību pēc abiem. Pašā nepiemērotākajā
momentā nezin no kurienes uzrodas konkurents, kurš atņem māmiņas laiku un
uzmanību. Ir pagājis pārāk mazs laika brīdis kopš paša dzimšanas, lai vecākais
mazulis atcerētos laiku, kad viņš vecākiem bija viens. Mazuļa reakcija uz vēl viena
brēkuļa dzimšanu raksturīga stresa situācijai – pirmdzimtais momentāli regresē
vecumā, tas ir, kļūst it kā mazāks. Viņš var sākt čurāt biksītēs vai gultiņā,
var atsacīties darīt lietas, ko viņš jau prot, piemēram, ēst, ģērbies, var sākt
sliktāk runāt. Ar šādu uzvedību mazulis cenšas pievērst zaudēto mammas un tēta
uzmanību, rūpes.
Kā rīkoties? Vecākiem, mammai nāksies dzīvot nepārtrauktā sasprindzinājumā,
līdz jaunākais bērns sasniegs trīs gadu vecumu. Centieties nedusmoties un
nesarūgtinieties, kad vecākais bērns pieprasa jūsu līdzdalību ēšanas vai
ģērbšanās procesā. Mierīgi bērnam izskaidrojiet, kādu uzvedību no viņa sagaidāt
un tikpat mierīgi izturieties pret viņa nepaklausību. Nevajag vecākajam bērnam
visu laiku stāstīt, ka ja reiz viņš ir vecākais, tad pret viņu arī lielākas
prasības. Tas tikai pastiprinās viņa vēlmi atkal kļūt tikpat mazam un
bezpalīdzīgam kā viņa jaunākajam brālim vai māsai.
Tiklīdz jaunākais bērns sāks apmeklēt bērnudārzu, abu
bērnu savstarpējās attiecības stabilizēsies.
Trīs - četru
gadu vecuma starpība. Kā izveidosies bērnu attiecības šajā gadu tandēmā, ir
atkarīgs no vecāku uzvedības. Ja ar vecāko bērnu pirms otrā bērna piedzimšanas
“auklējās” vai vispār nepievērsa uzmanību, viņa bioloģiskais vecums var
nesakrist ar psiholoģisko vecumu. Un tad situācija attīstīsies tā, kā bija
aprakstīts iepriekš. Tomēr apmēram trīs gadus vecs mazulis ir spējīgs samērā
lojāli (iecietīgi) izturēties pret brāļa vai māsas parādīšanos un var pat ar
patiku piedalīties viņa apkopšanā.
Kā rīkoties? Tiklīdz esat sapratuši, ka jūsu ģimenē ienāks vēl viens mazulis,
sāciet vecāko bērnu gatavot jaunajai lomai! Vislabāk rotaļu vai spēles veidā
parādiet, kā veidojas attiecības ģimenē, kurā ir divi bērni, piemēram: “lasīsim pasaciņu, bet mazulis lai mūs paklausās”! Māciet bērnu jau grūtniecības laikā visu
dalīt uz trim četrām daļām. Piedzimstot otrajam bērniņam, neaizmirstiet veltīt
uzmanību arī pirmajam!
Piecu gadu vecuma starpība. Šī gadu starpība tiek uzskatīta par ideālu.
Pirmdzimtais jau ir izaudzis līdz māsas/brāļa lomai, bet jaunākais ir gatavs
pieņemt vecāko kā “pieaugušo”. Vecākais bērns savā uzvedībā centīsies atdarināt
mammu vai tēti (“tur nedrīkst iet”, “to nedrīkst aiztikt” utt) un leposies ar savu jauno, vecāku
palīga, lomu.
Kā rīkoties? Vecākā bērna sagatavošana jaundzimušā ienākšanai ģimenē ir līdzīga
iepriekšējai shēmai. Uzdevumus vecākajam bērnam jāformulē ļoti uzmanīgi.
Nevajadzētu dot komandām līdzīgus aicinājumus: “pieskati”, “paņem”, bet gan
padomiem līdzīgus aicinājumus: “paspēlējies ar viņu”, “pastāsti viņam
pasaciņu”, “novērs viņa uzmanību” utt. Lai vecākais bērns jūtas nevis kā
uzraugs, bet kā padomjdevējs. Ja vecākajam bērnam labi izdodas tikt galā ar
lomu, noteikti viņu uzslavējiet! Taču slavējot vienu bērnu, noteikti uzslavējiet
arī otru, piemēram, par to, cik labi viņam izdevies kaut ko iemācīties.
Vairāk kā piecu gadu vecuma starpība. Pēc piecu gadu vecuma bērns kļūst pastāvīgāks
un no vecākiem neatkarīgāks. Taču šī gadu starpība nenozīmē, ka vecākais bērns
jaunākajam kļūs par pilnvērtīgu vecāku aizvietotāju. Kad piedzimst jaunāks
brālis vai māsa, ja vecākais bērns nav tam sagatavots, viņš var būt šokēts un
vīlies. Svarīgi ir vecāko bērnu pārliecināt, ka ar laiku mazulis kļūs viņa
rotaļu biedrs.
Ir ievērots, ka bērni attīstās daudz ātrāk, ja ģimenē
ir kāds par viņu vecāks bērns.
Kā rīkoties? Ja līdz nākamā bērniņa piedzimšanai starp vecākiem un pirmo bērnu
īpašas tuvības nav bijis, zaudētais
jācenšas atgūt vismaz grūtniecības laikā. Un piedzimstot jaunākajam bērnam, šī
taktika ir jāturpina, pretējā gadījumā pirmdzimtais vecāku uzvedību uztvers kā
nodevību. Centieties visiem ģimenes locekļiem noteikt vienu uzvedības taktiku.
Ir bezjēdzīgi lamāt bērnu par to, ka viņš ar histērijas palīdzību cenšas
pievērst vecāku uzmanību. Centieties histērijas uztvert mierīgi un izbrīvējiet
laiku vecākajam bērnam. Reizēm palīdzību vecākajam bērnam vajag uzprasīt, tomēr
jaunākā bērna auklēšanu nav jāpārvērš par obligātu viņa pienākumu.


- Izdevums iznāk 300 eksemplāros. Mūs lasa Liepā, Cēsīs un rajonā, Rīgā, Zviedrijā un Norvēģi
- Lūdzu izlasi šo avīzīti un nodod to citam lasītājam! Sarunājuši?