Kā mīkla par pīrādziņu tapa
Saimniece Aina Tarasova savus ciemiņus sagaidīja, tērpusies tautastērpā. Viņa sniedza nelielu ieskatu dzimtas vēsturē un atklāja, ka šobrīd Krūmiņmājās dzīvo dzimta piektajā paaudzē.
Pati Aina Tarasova visu mūžu ir pirmskolas pedagogs. Pašlaik viņa vada pedagoģisko procesu Cēsu 3.pamatskolā. Bet maizes cepšanas process Krūmiņmājās aizsākās 2005. gadā pēc Eiropas Savienības kursu „Brīvdabas pedagoģija” pabeigšanas. Lai bērniem radītu priekšstatu par to, kas notiek ar zemi un graudiem, tikai izveidota programma „No graudiem līdz maizei”. Šīs programmas ietvaros bērni iepazīst labību, kas aug mūsu laukos, iepazīstas ar dārzeņiem, ko izaudzē tīrumā. „Bērni nezina viselementārākās lietas, viņi nezina, no kurienes nāk piens un maizīte. Viņi, piemēram, nezina, ka pagrabos var glabāt saknes – kartupeļus, bietes, burkānus, ne tikai riteņus”, stāsta Aina Tarasova.
Kā teicis Jānis
Rainis, „runas ir garas, darbs ir īss”, tāpēc žigli pie darba! Vispirms kārtīgi
jānomazgā rokas, jo, kā gan var ķerties klāt maizītei ar netīriem pirkstiem?
Saimniece jau ir sagatavojusi galdus ar bļodām un visu darbam nepieciešamo, un
divas mīklas mīcītāju komandas ķeras pie darba. Tikmēr saimniece ievada
projekta dalībnieces mīklas noslēpumos.
Kad mīkla sastrādāta gludā, spīdīgā kamolā, tā tiek nesta uz saimes māju, kur lielās mūra krāsns mutē rauga briedināta, rūpīgu roku un siltuma apglāstīta, sāk savu maizes ceļu. Tikmēr projekta dalībniecēm nākamais svarīgais uzdevums – jākur ugunskurs. Saimniece jau ir izveidojusi malkas slietenīti – apakšā sausa malciņa, apkārt vertikāli salikta malciņa, lai vējš netiek cauri. Kad uguns rūkdama sāk laizīt malkas šķilas, drīz vien jāsāk uguns apsēdināšana. Uguntiņa ir krietni ieskrējusies savā darbā, tāpēc tā jānomierina - ar kādu lielāku koku sakrautās pagales jānolaiž uz leju. Tagad uz tās var uzsēdināt lielo, melno grāpi, kurā sautēsies zirņi projekta dalībnieču galdam.

Kad mīkliņa pastrādājusi, laiks strādāt arī projekta dalībniecēm. Katrai tiek iedalīts dēlītis, katrai tiek mīklas pikucis no lielās mīklas bļodas, gaļa un āboli pildījumam jau ir uz galda, un darbs var sākties! Viens strādā klusējot, cits pūš un sten, ka nekas neizdodas. Jā, raibi jau tie pīrādziņi ir – vienam sāni atsprāguši vaļā, cits tāds resns, cits tāds tievs un garš. Bet kopumā jau savos punčos vien būs jāliek, un ko var prasīt, ja dažs pirmo reizi mūžā mīklas darbus veic!
Kad mīkliņa pastrādājusi, laiks strādāt arī projekta
dalībniecēm. Katrai tiek iedalīts dēlītis, katrai tiek mīklas pikucis no lielās
mīklas bļodas, gaļa un āboli pildījumam jau ir uz galda, un darbs var sākties!
Viens strādā klusējot, cits pūš un sten, ka nekas neizdodas. Jā, raibi jau tie
pīrādziņi ir – vienam sāni atsprāguši vaļā, cits tāds resns, cits tāds tievs un
garš. Bet kopumā jau savos punčos vien būs jāliek, un ko var prasīt, ja dažs
pirmo reizi mūžā mīklas darbus veic!
Čakli strādā meitenes un, skat, pēdējā panna aizceļo uz
lielās Maizes Krāsns (ļoti svarīga Personība Krūmiņmājās!) muti saimes mājā.
Lielajā Maizes Krāsnī ieiet akurāt trīs pīrāgu pannas vienlaicīgi, tāpēc nav
ilgi jāgaida, līdz pirmie pīrāgi jau gozē savus brūnos sānus un prasīt prasās
nogaršojami. Un projekta meitenes spieto ap Maizes Krāsni. Vai tas ir krāsns
pievilkšanās spēks? Varbūt mīklas pievilkšanās spēks?
Ar mīlestību pagatavotam ēdienam piederas skaisti saklāts
galds. Tā kā šis pasākums notiek tādā īsti latviskā garā, tad arī galda klājumā
tiek ievērotas latviskās tradīcijas.
Kad sava darba augļi baudīti un lauku mājas solis nedaudz
iepazīts, projekta dalībnieces gaida vēl viens pārsteigums. Izrādās, ka
paredzētas fiziskas aktivitātes, jo, raugi – kustība ir veselīga dzīvesveida
sastāvdaļa! Tāda ir Ainas Tarasovas dzīves filosofija. Aktivitātes vada sporta
skolotāja Rasa Siliņa, saimnieces kolēģe. Aktivitātes ir tieši laikā, jo ...tie
pīrādziņi, tie pīrādziņi! Tā nu meitenes izskraidās, izlēkājas, izsmejas, met
mērķī, mēģina orientēties aizsietām acīm, mērojas spēkiem virves vilkšanā, līdz
pienāk prom braukšanas brīdis. Prombraucot paliek tāda gaiša sajūta – nē,
latvieši neizmirs vis’!
Dzintra Doriņa, projekta
dalībniece
Ziemassvētku prieks
Jau
kopš 2000. gada biedrības „Glābiet bērnus” Liepas nodaļas keramikas pulciņa
bērni, nodaļas biedri un aktīvisti meklē adreses, dāvanas, lai ienestu Adventes
gaismiņu vecu, vientuļu, slimību nomāktu cilvēku dzīvokļos. Lai samīļotu,
iepriecinātu, dāvātu daļiņu no sevis, lai parunātos. Tad ir prieks abiem – gan
tam, kas dāvā, gan tam, kas saņem. Šogad ciemosimies divdesmit Liepas pagasta
dzīvokļos un lauku mājās ar lielo dāvanu somu. Tā priecēs saņēmējus ar apģērbu,
traukiem, piparkūkām, kārumiem un citām lietām. Daudzas no šīm lietām sarūpējis
norvēģis Kjartans, bet konfektes dāvā nodaļas biedri: S.Brence, A.Beča,
L.Juškova, E.Latko, A.Golovina, M.Zaķe, Dz.Doriņa, M.Aleksējeva, I.Miķelsons,
A.Svars, I.Ulmane.
Par ziedojumiem naudā nodaļas projektiem liels „paldies”
Guntaram Zariņam, Zinjatai Prokošinai, Irēnai Dubultei, Ritai Šķesterei, Annai
Kokorēvičai, Annai Golovinai. Paldies cilvēkiem, kuri atbalsta nodaļas darbību,
nopērkot mūsu ražojumus! Paldies nodaļas biedriem, aktīvistiem par brīvprātīgo
darbu!
Priecīgus Ziemassvētkus! Dieva svētību un labu veselību
jums visiem, Labie Gariņi!
Biedrības „Glābiet bērnus” Liepas nodaļas vadītāja Skaidrīte Brence
Aptauja par jauniešu dzīves vērtībām
Aptaujā piedalījās
23 respondenti vecumā no 13 līdz 19 gadiem. Aptaujas mērķis bija izzināt
jauniešu domas par dzīves vērtībām, par svarīgāko viņu dzīvē, par attieksmi
pret līdzcilvēkiem. Divu pēdējo jautājumu nolūks bija izdibināt, vai bērni
zina, ka pagastā darbojas organizācija „Glābiet bērnus”, kas viņiem var
palīdzēt. Līdzīga aptauja jau tika veikta 2007.gadā (informatīvais izdevums
Nr.5). Paldies jauniešiem par atklātību!
Jautājumi
- Trīs vissvarīgākās lietas Tavā dzīvē?
- Kas Tevi visvairāk satrauc pašlaik?
- Ja Tev būtu brīnumnūjiņa, ko labu Tu uzburtu savam pagastam? Savai skolai? Savai ģimenei?
- Vai savu nākotni saisti ar dzīvi un mācībām Latvijā?
- Ko Tu domā par pieaugušajiem?
- Kas Tev visvairāk nepatīk skolā (mācību priekšmeti? klasesbiedri? attieksme?)
- Ja Tev ir kādas problēmas, kam Tu prasi padomu?
- Vai Tu zini, ka pagastā darbojas organizācija „Glābiet bērnus”?
- Kas būtu jādara organizācijai „Glābiet bērnus”, lai palīdzētu Tev un citiem bērniem?

Uz jautājumu „trīs
vissvarīgākās lietas Tavā dzīvē?” kā galvenā vērtība figurē ģimene (21
atbilde), otro un trešo vietu dala draugi un mācības (skola, izglītība),
karjera. Divi respondenti kā galveno vērtību min Dievu/ticību Dievam.
Uz jautājumu „kas
tevi pašlaik satrauc visvairāk?” atbildes, kā tas bija sagaidāms no vecāko
klašu kolēniem, lielākā vai mazākā mērā skāra mācības – „kā/vai pabeigšu 9
klasi”, „kā/vai nolikšu eksāmenus”, „vai labi nolikšu eksāmenus”. Bija vairākas
atbildes, kur respondenti uztraucās par savām attiecībām ar klasesbiedriem un
par klasesbiedru slikto attieksmi pret citiem. Viena atbilde bija eksistenciāla
rakstura „kā es dzīvošu pieaugušo dzīvi”.
Atbildot uz trešo jautājumu, aptaujātie pagastam un skolai galvenokārt
vēlējās materiālas lietas un sakoptu vidi. Aptaujātie skolai labprāt uzburtu
„baseinu” (5 atbildes!), „jaunu stadionu”, „jaunas telpas/kabinetus”, „jaunu
inventāru”. Bija vairākas atbildes,
kurās jaunieši vēlējās „jaunus skolotājus”(4) un „garšīgākas pusdienas”,
„pop-ielu”, „automātus” (laikam domāti dzērienu automāti). Pagastam respondenti
labprāt uzburtu „jaunas, modernas ielas un mājas”, „labus trotuārus”, „skaistu, sakoptu/zaļāku
vidi”. Ir vēlme pēc drēbju veikaliem (2), izklaides vietām un Hebsburger’a.
Viens respondents pagastam vēlētu„vairāk darbavietu, mazāk alkoholisma”.
Ģimenei pārsvarā tika vēlētas garīgas lietas – mīlestība, uzticība, saticība,
laime, veselība. Vairākās atbildēs tika pieminēta nauda, un jaunas mājas (2).
Atbildes uz ceturto
jautājumu dalās aptuveni līdzīgās daļās. Ir respondenti, kas strikti zina, ka
paliks Latvijā un ir tādi, kas strikti zina, ka nepaliks. Daži no viņiem
paliktu, taču šaubās, vai būs darbs.
Atbildot uz piekto jautājumu, vairāki respondenti domā,
ka „pieaugušie tādi paši cilvēki vien ir!”, taču „viņiem ir grūtāka dzīve”, „vairāk
problēmu”. Ir atbildes, kuras liek pārdomāt, vai mēs, pieaugušie, pareizi
uztveram un novērtējam savus bērnus un vai pareizi pret viņiem izturamies
„pieaugšie mūs uztver kā bērnus”, „viņi dažreiz domā par mums sliktu”, „dažreiz
viņi ir uzbāzīgi”, „viņi nemāk izbaudīt dzīvi”. Diemžēl, ir arī neglaimojoši
raksturojumi: „daži nemaz prātā nav pieauguši, bet tikai vecuma ziņā”,
„pieaugušie ir apveltīti ar prātu kā nu kurš”. Un - „es pieaugušos šķiroju
gādīgos un atbildīgos, un bezkaunīgos un bezatbildīgos”.
Atbildot uz sesto
jautājumu, respondenti min, ka nepatīk vairākas stundas – ķīmija, fizika,
matemātika, mūzika (3) un vizuālā māksla (2), daļa no tām - skolotāju dēļ. Ir
vairākas atbildes, kurās norādīts, ka nepatīk dažu skolotāju attieksme, jo tā
nav vienāda pret visiem. Tāpat tiek norādīts, ka arī daži klasesbiedri šķiro
citus pēc drēbēm, naudas līdzekļiem, fiziskā spēka un veselības.
Atbildes uz septīto
jautājumu nedaudz pārsteidz, jo pretēji psiholoģijas teorijai, ka pusaudži
vairāk uzticas vienaudžu grupai nekā pieaugušajiem, padoms pārsvarā tiek
prasīts ģimenei (12), tai skaitā, mammai, omītei, māsai. Otrajā plānā paliek
draugi. Ir respondenti, kas neprasa padomu nevienam, bet paši tiek (vai cenšas
tikt) galā ar situāciju (5). Ir jaunieši, kas padomu prasa skolotājām (3).
Atbildot uz astoto
jautājumu, respontu vairākums (21 atbilde) zina, ka pagastā darbojas
organizācija „Glābiet bērnus”, bet viens no viņiem retoriski jautā „jā, un kam
man to vajag?”. Uz jautājumu, „kā organizācija varētu palīdzēt pagasta
bērniem?”, respondenti iesaka rīkot labdarības akcijas, jaukus pasākumus,
ziedot. Daži bērni jau organizācijā ir darbojušies, tāpēc pārzina darba
nianses. Jaunieši uzskata, ka „jāveic līdzīgas aptaujas, lai zinātu vairāk par
bērniem”, „jāpārlasa mūsu rakstīto un jāpadomā, ko var mainīt”. Kāds no
respondentiem ierosina nodarboties ar
skolēnu diskriminācijas problēmām. Bet atbilde „mums vajag palīdzēt!” skan kā
sauciens pēc palīdzības.
Aptaujas rezultāti liek izdarīt secinājumu, ka
pusaudžiem, lai cik patstāvīgi viņi šķistu, ir vajadzīgs ģimenes atbalsts un
palīdzība sarežģītās dzīves situācijās. Aptauja parāda mūsdienu sabiedrības
sāpīgās tendences – pat bērni viens otru vērtē pēc ārējās atribūtikas (drēbēm,
naudas daudzuma), un, pārsteidzoši – pēc veselības stāvokļa. Aptauja atklāj tās vājās vietas (un jomas),
kas būtu jāpilnveido pagasta un skolas dzīvē, jo jaunieši labi izjūt ne tikai
estētiskas vides nepieciešamību, bet arī netaisnīgu attieksmi. Biedrības
„Glābiet bērnus” darbība pagastā ir samanāma un zināma, taču, kā rāda aptauja,
ir vajadzīgi ne tikai pasākumi, bet arī izzinošā puse, lai saprastu, ko tad
īsti vēlas jaunietis, un vai viņš ir gatavs līdzdarboties. Šis varētu būt vairāku
institūciju kopdarba mērķis nākotnē.
Tāds svētku klusums dziļš, Vien
gaisā virmo gaidas.
Tūlīt jau brīnums nāks,
Tūlīt,
To ļoti, ļoti gaidām!
Mīļie
Draugi!
Lai Jaunais Gads atmirdz visās varavīksnes krāsās!