Godam nopelnītā ekskursijā
Šī gada 6. jūnijā projektā “Lasīsim pasaciņu” iesaistītie bērni un
aktīvisti devās ekskursijā, ko garajā žēlsirdības maratonā bija godam
nopelnījuši ar savu attieksmi un izturību.
Ekskursijas plānā ietilpa Vaidavas keramikas ceha – ražotnes SIA
“Rebeka”, atpūtas kompleksa “Mazais Ansis” Rubenē, kā arī Valmieras Sv. Sīmaņa
baznīcas apmeklējums.
Keramikas cehā
– ražotnē Vaidavā bērniem
un pieaugušajiem tika dota iespēja ielūkoties māla iztrādājumu tapšanas
“virtuvē”. Darbinieces Ivetas, kas bija uzņēmusies gides lomu, pavadībā,
ciemiņi tika izvadāti pa visiem ceha nostūrīšiem, secīgi izsekojot
brīnumainajai māla kā ieža pārvērtībai par trauku ar dvēseli. Neliels
ieskats Ivetas stāstītajā: “No zemes
tikko izrakti māli neder, lai traukus taisītu. Tur klāt ir smiltis, akmeņi,
lapas un nezin kas vēl. Kā mālu pārstrādā? Vispirms sajauc ar ūdeni un izlaiž
cauri ļoti smalkiem sietiem un tā dabū nost piejaukumus. Ar tādu šķidru mālu
arī neko neiesāksi, tātad, jātiek vaļā no liekā ūdens! Tāpēc mālu izlaiž cauri
speciālais ierīcei, kur galā veidojas tādas lielas māla pankūkas. Vēl no māla
vajag dabūt laukā gaisu, jo māla trauks žūstot un pēc krāsns apdedzināšanas
sarūk, kļūst mazāks. Tāpēc māla pankūkas liek speciālā vakuumpresē un izspiež
laukā lieko gaisu. Tad jau var sākt taisīt traukus, ko pie mums pagatavo ar
trīs metodēm: ar atliešanas, ar formēšanas un ar virpošanas metodi. Liešanai izmanto
šķidru mālu – apmēram tādā biezumā kā skābs krējums. Formēšanai māls jau ir kā
dubļi, bet virpošanai vēl stingrāks”.
Vadājot pa ceha
līkločiem, Iveta ciemiņus iepazīstināja gan ar māla apgleznošanas procesu, gan
ar apdedzināšanas niansēm, gan glazēšanas meistarstiķiem: “Trauks jau ir, bet,
ja uzlies ūdeni, tas izšķīdīs. 200 grādos mālu var tikai izžāvēt. Tāpēc trauks
ir jāapdedzina. Pirmā apdedzināšana notiek 980 grādos. Grādus palielina
pakāpeniski 10 stundu laikā, lai trauks nesaplīstu. Tāpat lēnītēm 10 stundu
laikā trauku arī atdzesē..”.” Ielejot neglazētā materiālā ūdeni, tas sūcas
cauri, tāpēc mālu glazē. Glazūras pamatsastāvs ir baltā kvarca smilts, tātad,
principā stikls. Trauku noglazē, liek krāsnī, tad apdedzina 1060 grādos. Krāsnī
glazūra sacietē un kļūst spīdīga. Glazūra būtībā ir stikla kārtiņa pāri mālam”.
Jāsaka, ka
keramikas ceha apskates process bija perfekti noorganizēts. Par to “paldies”
ražotnes vadītājam Jānim Balodim, kas ir arī keramikas pulciņa krusttēvs un
apgādā pulciņu gan ar mālu, gan ar glazūru. J.Balodis,
pēc Sk.Brences lūguma, saviem ciemiņiem bija nodrošinājis gan iespēju
iepazīties ar māla ražošanas procesu, gan iespēju iepirkties ražotnes
veikaliņā, lai ar dāvaniņām iepriecinātu mājās palicējus – vecākus un
vecvecākus.
Nākamais ekskursijas mērķis bija atpūtas komplekss “Mazais Ansis”
Rubenē. Trīs hektāru teritorijā tiek piedāvātas plašas vasaras baudīšanas
iespējas – var peldēties, pasēdēt uz terases pie
ūdens, izīrēt laivas vai plostu, ļauties makšķerēšanas priekam, cept desiņas uz
ugunskura vai āra kamīnā, vai spēlēt lielo dambreti. Tur ir bērnu rotaļlaukums,
āra kamīns un ugunskura vietas. Ir iespēja aplūkot senlaiku instrumentus,
sadzīves priekšmetus un zirglietas.
Rubenē visi
projektā iesaistītie noenkurojās uz ilgāku laiku, jo tur bija paredzēta
ekskursijas kulminācija: gan čaklāko projektā iesaistīto bērnu apbalvošana, gan
pusdienas, gan dažāda veida atrakcijas un atpūta uz ūdens.
Visi projektā iesaistītie bērni bija čakli, bet valde atzina, ka čaklākie
no čaklajiem šajā projektā ir: Ruslanas Rogovas vadītā grupa ar Kristīni
Ivanovu un Karinu Kingovsku; Edija Daigas vadītā grupa - Alise Rakova, Laura
Rimša, Jana Kiļupe; Līgas Frišmanes vadītā grupa ar Santu Ivanovu un Sintiju
Vasmusi.
Pēc garšīgajām un sātīgajām pusdienām bērni izspurdza baudīt pelnīto
atpūtu. Katrā ziņā, šī nu ir tā vieta, kas bērniem ir
īsti pie sirds! Vienīgais katamarāns un vienīgā laiva tika nodarbināti bez
apstājas, visiem no vēja sārti vaigi un smaidošas sejas. Tie, kuri “nepērās” pa
ūdeni, šūpojas šūpolēs, braukāja ar “bagijiem”, vai vienkārši tāpat vēroja, ko
dara pārējie. Lielie – bērnu
pavadoņi – modri sekoja bērnu drošībai un kārtībais saglabāšanai atpūtas
kompleksa teritorijā.
Jāuzteic atpūtas
kompleksa saimnieku lojālā attieksme pret saviem ciemiņiem. Pēc manis vērotā,
lai gan reizēm kompleksā cilvēki iegriezās vienkārši tāpat – aiz intereses,
neviens klāt neskrēja, nerāva aiz pogas ārā no teritorijas, vai nelika pasūtīt
kādu ēdamo tikai tāpēc vien, ka esi iegriezies vienkārši paskatīties. Uz
vispārējās neuzticēšanās fona tas ļoti izceļas. Un ļoti iepriecina!
Par ekskursijas otrā posma organizatorisko pusi stāsta
Sk.Brence:”Sazinājos ar izpilddirektori Ināru, uzzināju, kādi pakalpojuma veidi
tur ir, ko mēs ar bērniem tur varam iegūt. Vienojāmies par pudienām. Uz divām
stundām nopirkām visus izklaides pasākumus, pakalpojuma veidus. Atpūtas
kompleksa teritorija, muzeji ir pieejami bez maksas, bet pakalpojuma veidi –
laivas, katamarāni, citi braucamie, ir maksas”.
Trešais apskates
objekts bija Sv. Sīmaņa baznīca Valmierā. Bērniem un viņu pavadoņiem
baznīcas darbiniece laipni izrādīja baznīcas iekšieni, pastāstīja īsu tās
vēsturi. Bērni uzdeva jautājumus par vēsturiskajiem notikumiem, kas
risinājušies baznīcas pastāvēšanas laikā un pirka garīgā satura kartiņas.
Lai apskatītu
Valmieras panorāmu no putna lidojuma, bija jāuzkāpj Sv.Sīmaņa baznīcas
tornī Dažam bērnam tas bija liels
notikums. Kādam drebēja kājas, kādam bija bailes paskatīties pāri nožogojuma
apmalei, tomēr kopumā visi turējās braši. Jaunieši par piemiņu nofotografējās,
lai pēc tam savas bildes varētu ievietot interneta portālā Draugi.
Dienas nogalē
daži jautājumi projekta idejiskajai autorei un realizētājai, pasākuma
organizatorei Skaidrītei Brencei:
Kādas ir atskats uz aizvadīto dienu?
Mums taču bija
paredzētas spēles, dažādas sacensības ar skriešanu, bija arī sapirkti saldumi!
Bet bērniem no visiem pakalpojuma veidiem, kur vajadzēja braukt, bija nogurušas
kājas, tāpēc nolēmām, ka saldumus apēdīsim autobusā. Es uzskatu, ka
šis ir viens no jaukākajiem projektiem.
Jo ieguvēji bija visi – kā bērni, vecmāmiņas, tā arī mēs pieaugušie, kas
līdzdarbojās projektā.
Cik vispār
projekti ir bijuši un kādi?
Pats pirmais
projekts bija “Trūcīgo bērnu virtuve”,
nākamais bija “Liepas Veselības veicināšanas centrs.” Pēc tam sekoja
projekts “Psiholoğiskā palīdzība.” Kāpēc radās tieši tāds projekts? Pēc
Latvijas neatkarības atgūšanas daudziem cilvēkiem bija diezgan lielas problēmas
ar psiholoğisko veselību, daudziem nāca virsū depresija. Un mūsu pagastā
gandrīz vienlaicīgi bija divi pašnāvības gadījumi. Tad radās doma, ka cilvēkiem
šajā grūtajā momentā ir vajadzīga psiholoğiskā palīdzību. Tas projekts tika
ļoti labi apmeklēts. Nākošais projekts bija klubiņš bērniem ar īpašām vajadzībām
“Margrietiņa”. Tad nāca projekts “Narkotikām – nē!” Tas bija projekts ne tikai
par narkotikām, bet par visām atkarībām, par alkoholu, par azartspēlēm, par
pīpēšanu. Pēdējais projekts bija Labdarības kopa “Cerība”, kas tika paplašināts
līdz projektam “Lasīsim pasaciņu”.
Pagastā ir daudz
bērnu ar īpašām vajadzībām un bērni, kuriem ir nopietnas veselības problēmas,
bet kuri nav atzīti par invalīdiem un nesaņem valsts invaliditātes pabalstu.
Sevišķi bērni ar īpašām vajadzībām, kuri šķiet no sabiedrības atstumti, neviens
ar viņiem īpaši negrib nodarboties, arī citi bērni ar viņiem nespēlējas.
Gribētos veselos, skolas bērnus satuvināt ar bērniem ar īpašām vajadzībām.
Lai izdodas!
Liepas keramikas un
rokdarbu pulciņi - labākie no labākajiem
Latvijas
biedrības “Glābiet bērnus” Liepas nodaļas rokdarbu pulciņš (vadītāja Elga
Arāja) savu darbību uzsāka 1994. gadā. Pulciņa nodarbības 2005./2006.
mācību gadā uzsāka vairāk kā 50 audzēkņi.
Stāsta pulciņa
vadītāja E. Arāja: Katru gadu pirmo darbiņu gatavojam, pateicībā biedrības
“Glābiet bērnus” un vadītājai Sk. Brences kundzei par atbalstu. Viņa mūs apgādā
faktiski ar visu – ar diegiem, adatām, šujmašīnām, materiāliem. Ar retiem
izņēmumiem sametamam naudiņu un nopērkam, piemēram, pildījuma materiālu
sintaponu, jo mums gribas, lai rotaļlietas izskatītos kā veikalā pirktas.
Kādi ir
pulciņa darbības principi?
Pieņemam rokdarbu
pulciņā no otrās klasītes. Pirmās klases bērnus neņemam, jo viņi vēl nav
adaptējušies skolā. Un tad nāk, cik ilgi katrs vēlas. Bet jo nāk lielāki, jo
grūtāk apvienot mācību slodzi ar nodarbībām. Septītā klase man faktiski ir
pēdējā vecuma grupa.
Pirmajā
gadā nodarbojamies vairāk ar papīru, kartonu, šķērēm, līmi - ar adatām mazāk.
Lielākās meitenes savas izvēlētās rotaļlietas uz auduma piegriež pašas, bet
mazākiem es palīdzu. Sākumā mēs tamborējām, bet tas prasa ļoti lielu pacietību,
un es vairāk nespiežu. Tagad mēs šujam mīkstās mantiņas, kas ir ļoti mīļas.
Vai tu strādā
pēc kāda noteikta plāna?
Man ir 3-gadīgs
plāns, bez kura nemaz nedrīkstu strādāt. Man tas ir jāsastāda un jāuzrāda
Skolēnu interešu centrā, kur tas tiek apstiprināts.
Kā
top rotaļlieta?
Izvēlas
kādu dzīvnieku grib, izvēlas materiālu, krāsas, piegriež to uz auduma.
Kā dzimst
idejas?
Tā kā strādāju
jau desmit gadus, man ir savākts ļoti daudz materiāla – pilnas mapes: Latvijas
dzīvnieki, svešzemju dzīvnieki, plakanās rotaļlietas.., žurnālu “Burda”, “Anna”
piegrieztnes utt. Pasēžam, padomājam, izvēlamies materiālus – es zinu, kas man
ir, no kura materiāla būtu vieglāk šūt. Zinot katra bērna spējas, piedāvāju
viņam atbilstošu materiālu, lai vieglāk būtu strādāt.
Kur paliek
bērnu darbi?
Bērniem ir žēl
sava darbiņa, tas ir tik ļoti dārgs. Visi darbi aiziet pašām uz mājām vai tiek
dāvināti mīļiem un tuviem cilvēkiem.
Vai bērnu
darbi piedalās arī izstādēs?
Labākos darbus
vedam uz Cēsīm. Pagājušajā gadā Iztāžu centrā piedalījāmies Ziemassvētku
tirdziņā. Skolā darbi tiek izstādīti Baltajā zālē. Šogad piedalījāmies Cēsu
izstāžu namā Cēsu 800 gadiem veltītajā izstādē (par to turpmākā tekstā –
aut.).
Kā pagasta
iedzīvotāji varētu palīdzēt pulciņa darbā?
Mēs esam
ar visu apgādāti. Vienīgi, pūkainajām rotaļlietām noderētu mākslīgā kažokādiņa.
Ko tu vēlētos
no bērnu vecākiem?
Lielāku
atsaucību, atbalstu. Tad kad vajag tos dažus santīmus (un mums viņus ļoti reti
vajag), lai nebaidās – mēs viņus izmantojam lietderīgi. Viņi netiek noēsti.
Trešās klases
meitenes Santa, Liene, Elīna, Rebeka, Ivanna, Alevtīna uz jautājumiem “kāpēc
apmeklējat pulciņu?” un “kāda mīļākā rotaļlieta tapusi?”, stāsta, ka te esot
interesanti un varot daudzko jaunu iemācīties. Pašu rokām gatavotās rotaļlietas
tiekot dāvinātas pārsvarā mammām, bet arī tēti netiekot apbižoti, piemēram,
Ivanda tētim ir uzdāvinājusi taurentiņu, bet Rebeka – dekoratīvo koku. Visas
uztaisītās rotaļlietas esot mīļas.
Paldies Elgai,
paldies meitenēm!
Lavijas biedrības
“Glābiet bērnus” Liepas nodaļas keramikas pulciņš (vadītāja Inta
Ceriņa) darbību uzzsāka 1997. gadā. Pulciņā darbojošies bērni ir nodrošināti
ar siltām, gaišām telpām un plašu materiālo bāzi. Tā kā pulciņš saņem no
biedrības “Glābiet bērnus” materiālo nodrošinājumu, pulciņa audzēkņi vairākus
darbus – svečturus, keramikas ziedus un ziedu traukus – gatavo organizācijas
vajadzībām kā pateicību sponsoriem.
Pulciņa
nodarbības 2005./2006. mācību gadā uzsāka apmeklēt nedaudz vairāk kā 40 audzēkņu.
Nodarbību galvenais akcents likts uz brīvu, radošu darbošanos. Tā rezultātā
skolēni izkopj gaumi, radinās pārvarēt grūtības, attīsta fantāziju, kas sekmē
pašizaugsmi.
Izstādē “Par, ap, no,
pie, iekš Cēsīm”
No 15. marta līdz
2. aprīlim Cēsu Izstāžu namā notika Cēsu rajona bērnu un jauniešu vizuālās un
lietišķās mākslas izstāde “Par, ap, no, pie, iekš Cēsīm”. Pēc stingras Cēsu
žūrijas atlases tajā piedalījās labākie no labākajiem, arī biedrības “Glābiet
bērnus” finansētie rokdarbu un keramikas pulciņi.
Rokdarbu
pulciņa trešās klases
meitenes izstādei izšuva Puķīšu spilventiņus. Suņus “Pilsētas sargi” modelēja
un šuva 5 – 8 klašu meitenes Anastasija Bekiša, Svetlana Goroškova, Oksana
Kingovska, Anna Vasiļevska, Karīna Kingovska. Aplikāciju tehnikā veikto
lielformāta darbu “Dzelzceļa tilts pār Raunas upi” veidoja 8. klases meitenes
Līga Mērniece un Gunta Kondrāte. Darbs veidots no ļoti daudziem ielāpiņiem, no
kuriem katrs ir rūpīgi piediegts pie pamatnes un milzīgas pogu jūras, kas
simbolizē Raunas upi. Diezin cik pogu ir izmantots šim darbam?
Nu jau
aizgājušais mācību gads keramikas pulciņam ir bijis īpašs izstāžu gads.
Jau šī gada februārī Inta un 4 bērni piedalījās vizuālās un lietišķās mākslas
radošajā dienā Cēsīs. Tur gan audzēkņi, gan Inta saņēma Pateicības
rakstus. Inta Ceriņa atzīst, ka ir
patīkami, ka darbi tiek novērtēti. Tas ir kā gaišs stariņš, kas silda un rosina
darboties tālāk!
Keramikas pulciņš
izstādē “Par, ap, no, pie, iekš Cēsīm”piedalījās ar kaķiem, suņiem un Cēsu
lukturiem. Lielu atzinību ieguvuši pulciņa veidotie lukturīši. Viens no tiem
pat ir aizceļojis uz Franciju, uz Parīzi, 2 lukturīši aizceļojuši uz Melngalvju
namu, pārējie uz izstāžu centru Ķīpsalā “Reğionālā attīstība Latvijā 2006” un
izstādi “Cēsu uzņēmējs 2006”. Bet vēl jau priekšā lielā Cēsu 800-gades balle!
Ja šie pasaules apceļotāji prastu runāt! Ko tik viņi mums nepastāstītu!
Keramikas pulciņa
4 – 12 klašu kolektīvs sevi prezentēja ar vizuāli un tehniski iespaidīgu darbu
“Āraišu luterāņu baznīca un ezerpils”. Inta Ceriņa stāsta, ka ideja veidot šo
darbu radusies pamazām, pēc izzinošām lekcijām par Cēsu senvēsturi
apmeklēšanas. Audzēkņi, kas veidojuši darbus un piedalījušies izstādē, līdz ar
to spodrinājuši ne tikai Liepas slavu, bet arī Cēsu slavu:
Bērziņš Edgars;
Vasiļevska Anna, Vasiļevska Jeļena, Goroškova Sveta, Glazunova Glorija,
Zvirbule Jana, Erciks Dāvis, Kingovska Karīna, Šmitiņa Daina, Gorina Violeta,
Šaškele Aļona, Ābelīte Viola, Kingovska Laura, Seidova Gerda, Misjuļ Tamara.
Novēlēsim
Intai un bērniem radošu darbošanos!
*Ikviens pagasta
interesents var apskatīt bērnu veidotos darbus biedrības “Glābiet bērnus”
telpās tās darba laikā (skatīt darba
laikus!).
Kā vasarā sagatavot bērnu skolai?
E.Latko, Liepas pagasta pirmskolas izglītības iestādes
“Saulīte” vadītāja
Bērnu
sagatavošana skolai nebūt nesaistās tikai ar ārējām pazīmēm – ar lasīšanas un
rēķināšanas prasmēm. Tādēļ arī vasaras periodā vecāki dažādi var veicināt savu
bērnu sagatavošanu skolai.
Ļoti svarīgi ir
nodrošināt bērnu sociālo attīstību. Tā sevī ietver jūtīgumu pret
apkārtējiem cilvēkiem, izpratni par slikto un labo, saudzīgu attieksmi pret
lietām, spēju kontaktēties ar vienaudžiem un pieaugušajiem, spēju respektēt
citu viedokli un piedāvāt savu viedokli, prasmi pastāvīgi izvēlēties
nodarbošanos, spēju iesaistīties rotaļās un, ja nepieciešams, arī pagaidīt savu
kārtu.
Tas nozīmē, ka ar
bērnu ir jāiet sabiedrībā un šīs prasmes jāveido. Te lieti noder vispirms
ğimenes svētki un saieti, radu godi, brīvdabas sarīkojumi, kā arī, tādas it kā
ikdienišķas vietas kā transporta līdzekļu pietura, iela, ceļš utt. Tā veidojas
bērna pieredze, ko ikdienā mēs saucam par zināšanām.
Ļoti būtiska ir
topošā skolnieka pieredze un tās izmantošana dažādās situācijās.
Piemēram: vai bērnam ir pieredze, kā uzvesties, darboties pastā? Vai bērns
spēs, iegājis citā pastā, orientēties un atbilstoši rīkoties? Šādas vietas, par
kurām bērnam jāveido pieredze, varētu būt tuvākās apkārtnes pasts, dažādi
veikali utml.
Pieredzes
veidošana apkārtnes iepazīstināšanā ir cieši saistīta ar bērna sociālo
attīstību. Tā tiek apgūtas pieklājības normas, spēja sarunāties, atbildēt uz
jautājumiem, izteikt savas domas.
Un nekad nedrīkst
ne uz mirkli aizmirst, ka paraugs savam bērnam allaž esat jūs, mīļie vecāki! Kā
uzvedīsieties jūs, kāda būs jūsu saskarsme ar apkārtējiem cilvēkiem, tāda būs
arī jūsu bērna saskarsme.
Esam nonākuši pie
trešā svarīgā punkta bērna attīstībā – tā ir runas attīstība. Cilvēka
runas attīstības līmenis zināmā mērā ir prāta attīstības rādītājs. Bet veidot
bērnam prasmi izteikt savas domas ir ļoti sarežğīts darbs. Radiet situācijas,
lai bērnam būtu nepieciešamība runāt, izteikt savas domas! Šeit ir tikai viens padoms:
pēc iespējas vairāk runājiet ar savu bērnu. Pārrunājiet visu, jautājiet viņam
par visu iespējamo un centieties vienmēr uzklausīt. Tajā pašā laikā
neaizmirstiet pievērst uzmanību arī savas valodas paraugam – vai tas vienmēr ir
gramatiski un literāri pareizs. Mācīsimies kopā ar savu bērnu runāt pareizi!
Lasīšanas sākums ir skaņu pasaules uztvere. Lasot
dažādus uzrakstus un izkārtnes, varam lieliski attīstīt un nostiprināt bērna
lasītprasmi. Bērna interese par skaņām rodas agri – jau divu trīs gadu vecumā.
Iesaistīsim bērnu dažādu dabā dzirdamu skaņu saklausīšanā un atšķiršanā,
salīdzināšanā!
Rakstīšana nav tikai burtu rakstīšana vai zīmēšana.
Tā sākas ar rokas vingrināšanu ar dažādām darbībām – zīmēšanu, veidošanu,
aplicēšanu, rokdarbiem un daudziem sīkiem darbiņiem, kas prasa sīkās roku
muskulatūras darbību. Ne velti latviešu literatūrā atrodam izteicienu “roku
domāšana”. Iesaistot bērnu dažādās darbībās ar pirkstiņiem: ravēšanā, odziņu
lasīšanā, zirņu, pupu lobīšanā utml. Ļoti noderīgas ir arī rotaļas smiltīs, ar
akmentiņiem, gliemežvāciņiem.
Ļoti svarīga ir
arī bērna fiziskā un emocionālā attīstība. Bērna kustību koordinācijai,
kustību veiklībai, kaulu muskuļu sistēmas attīstībai ir milzīga nozīme skolas
slodzes pieņemšanā. Tā nav tikai bērna fiziskā sagatavotība, bet arī bērna
emocionālā labsajūta. Ja bērns ir fiziski attīstīts, viņš vieglāk pieņem
pārmaiņas, viņš labi jūtas vienaudžu kolektīvā, ir emocionāli atsaucīgs. Tādēļ
izmantojiet visas iespējas, ko mums sniedz vasara: peldēšanās, kopīgi pārgājieni
ar dažādu dabas šķēršļu pārvarēšanu, dažādas kustību aktivitātes.
Ir vēl vesela
rinda ikdienas izpratnē it kā maznozīmīgu lietu, bez kurām bērns nekad
nejutīsies labi svešā vidē,
sākotnēji
nepazīstamu pieaugušo un vienaudžu vidū. Tādēļ tikpat svarīga ir bērna pašapkalpošanās
iemaņu un higiēnisko normu apguve un ievērošana. Bērnam pašam
jāzina, kad un kāpēc jāmazgā rokas, kad jālieto kabatas lakatiņš, kā jāsakārto
sava darba vieta, ko nozīmē jēdzieni “sakārtots”, “glīts” u.c.
Neaizmirsīsim
attīstīt bērna gribu, kas sākas ar kārtības noteikumiem, ko bērnam
prasām ievērot. Tā bērns iemācās sevi organizēt, pārvarēt nepatiku. Liksim
bērnam uzturēt kārtībā savas lietas, istabu! Neizdarīsim “lāča pakalpojumu”
visu paveicot bērna vietā! Radināsim bērnu pie pastāvības jau laicīgi.
Dārziņā tiek
attīstīta gan griba, gan sajūtas, gan viss pārējais, taču, ja mājās vecāki ar
bērnu nenodarbosies, rezultāta nebūs.
Lai jums
veicas!
Saulainu
vasaru, pilnvērtīgu atpūtu kopā ar savu bērnu!
Īsa pamācīšana bērna audzināšanā
(No C.Sperdžena “Arāja Janča bildes”, 1931)
Lokiet kokus,
kamēr tie vēl kociņi, un zēnus, kamēr tiem vēl nav bārdas. Ja gribiet mācīt
strazdu svilpot, svilpojiet tam priekšā, kamēr tas jauns; vēlāk tas būs grūtāk
izdarāms. Ko iemācās jaunībā, to iemācās visai dzīvei. Ko dzirdam vispirms, to atminam visilgāk.
Pirmā mācība
bērnam lai ir paklausība – pēc tam vari mācīt, ko gribi; tomēr jauno garu nav
arī jānosien pārāk cieši, jo ar to var aizkavēt viņa augšanu un kaitēt viņa
spēkam.
Bērna prātam vienmēr
pretoties arī nav labi; tomēr bērna vēlēšanās vienmēr izpildīdami, sagādāsiet
sev sirdssāpes. Bērna mugura jāloka, bet nevis jālauž. Valdīt to vajag(a), bet
ne ar dzelzs rīksti. Viņa prāts jāpārvar, bet ne jāizposta.
Bērni gandrīz
arvien izaug tādi, par kādiem tie tiek audzināti; tikai žēl, ka nepareiza
audzināšana daudzus samaitā.
Zēnu ar varu
spiest pie mācībām tik ilgi, līdz tas zaudē kādu daļu no sava možā prāta, ir
neprātīgi – negataviem augļiem ir maz garduma. Teļa gaļu nekad nepārtaisīsi par
vērša gaļu, dariet ko gribēdami. No otras puses: mācīšanos var tik ilgi atstāt
novārtā, līdz mazais nejēga arī tiešām paliek par nejēgu.
Visās lietās ir
savs vidus ceļš; prātīgs ir tas tēvs, kas to spēj saskatīt; tāds prot savu
ģimeni tā valdīt, ka tā mīl viņa valdīšanu. Bet varat būt droši, ka tam, kuram
ir sieva un bērni, nekad netrūkst vajadzību un rūpju.
Mūsu laikos
bērniem parasti pārāk liela vaļa, tā kā tie savu tēvu un māti padara par saviem
vergiem. Lieta nav vairs laba, ja zoslēni, kas tikko izvēlušies no olām, sāk
mācīt veco zosi, un kaķēni, kas paši neprot peli noķert, sāk dīdīt kaķu māti –
tā darīt nozīmē apgriezt visu otrādi, un tas vecākiem nekad nebūtu jāpieļauj.
Tāda rīcība ir tikpat kaitīga pieaugušajiem, kā pašiem bērniem. Galvai jābūt galvai,
citādi cieš viss ķermenis.
Šauras drēbes
drīz plīst, un stingrus likumus drīz vien pārkāpj, bet arī platas drēbes plīst,
un, kur nav nekāda likuma, tur it viss iet greizi.
Ko pusaudzim darīt vasarā?
Nodarbinātības
valsts ağentūru (turpmāk NVA) bukletā ir lasāms - lai pusaudzis sāktu risināt
ar darbu vasarā saistītos jautājumus, viņam ir jāatbilst šādiem noteikumiem:
- jābūt vecumā no 15 – 18 gadiem;
- jāmācās izglītības iestādē.
Ierodoties NVA,
līdzi jāņem šādi dokumenti: personu apliecinošs dokuments (pasi), izziņa par
deklarēto dzīves vietu, medicīnas izziņa par veselības stāvokli, izglītības
iestādes izsniegts dokuments par to, ka pusaudzis mācās izglītības iestādē.
- Pusaudžu nodarbināšanas pasākums notiek no 1. jūnija līdz 31. augustam.
- Pusaudzis šajā pasākumā var piedalīties vienu reizi.
- Pusaudzis var tikt nodarbināts vienu mēnesi.
Pasākumā var
piedalīties arī pusaudži ar speciālām vajadzībām.
Pēc NVA mutiski
sniegtās informācijas, tāds pasākums notiek trešo gadu un jau aprīlī
pašvaldībām tiek nosūtīta informācija par iespēju tajā iesaistīties. Pusaudži,
savukārt, tiek informēti ar skolas palīdzību: pavasarī skolām tiek nosūtīti
informējoši bukleti par vasaras darba iespējām.
Par darbu
pasākuma ietvaros valsts pusaudzim mēnesī maksā 50% no minimālās mēneša algas
(tātad, 45 Ls), darba devējs maksā otrus 50% no minimālās darba algas (tātad,
45 Ls).
Ir darba devēji,
kas stingri ievēro valsts noteiktās prasības, ir darba devēji, kas atlīdzina
bērnam ceļu vai nodrošina ar ēdināšanu, ir arī tādi, kas piemaksā pie algas.
Ja kāds no Liepas
bērniem vēlas strādāt Cēsīs vai citā pagastā, tādas iespējas ir. Uz pirmo
jūliju ir arī vairākas brīvas vietas Līgatnē, Raunā – pārsvarā zemnieku
saimniecībās.
NVA Cēsu
nodaļas koordinātes: Bērzaines iela 15, 2 stāvs, 209 kabinets. Kontakttelefoni:
41 20748, 41 22026.
Ja vēlies zināt – lūdzu
izlasi!
Latvijas biedrības „Glābiet
bērnus” Liepas nodaļa nodarbojas ar labdarību, sniedz sekojošus pakalpojumus
pagasta iedzīvotājiem:
- Pēc mācībām skolā aptuveni 100 bērniem ir iespēja darboties keramikas un rokdarbu pulciņos. Keramikas pulciņā parasti ir konkurence. Pieteikumus pieņem skolotājas Inta Ceriņa un Elga Arāja.
- Frizētavā trešdienās un sestdienās no plkst. 900 pirmsskolas vecuma bērniem, bērniem ar īpašām vajadzībām, lauku sētās dzīvojošiem matu griešana bez maksas, ciematā dzīvojošiem, nostrādājot vienu dienu nodaļas organizētajos darbos, arī visu gadu bez maksas. Pensionāriem matu griešana par simbolisku samaksu. Meistare Marija Aļeksejeva.
- Acu ārsts mēneša pirmajā pirmdienā no plkst. 900 pieņem bērnus, glaukomas un gados vecus cilvēkus ar kustību traucējumiem. Ārste Irēna Dubulte, medmāsa Rasa Zvaigzne. Pieteikties pa telefonu 4195252.
- Masāžas kabinetā medmāsa Lienīte Juškova sniedz pakalpojumus bērniem ar īpašām vajadzībām un bērniem no maznodrošinātām ģimenēm. Zvanīt 6520656.
- Valdes priekšsēdētāja Skaidrīte Brence trešdienās un sestdienās no plkst. 800-1300 izsniedz apģērbus, apavus un citas lietas, sniedz konsultācijas bērnu tiesību aizsardzības jautājumos, vērtīgus padomus dažādās dzīves situācijās.
Šajā laikā
ikviens liepēnietis var apskatīt keramikas pulciņa bērnu darbu izstādi. Atnāc
un apskati!
Biedrības
„Glābiet bērnus” Liepas nodaļā ir 41 biedrs un vairāki desmiti atbalstītāji.
Gada Sapulce notiek reizi gadā, valdes
sēdes reizi ceturksnī. Nodaļas Valdē ievēlēti:
Elija Latko,
Inta Zaksa,
Skaidrīte Brence.
Nodaļas
finansiālās un saimnieciskās darbības kontroli veic revidents Anastasija Beča. Nodaļā strādājošie,
izņemot pulciņu vadītājas, strādā brīvprātīgi.
Mūsu adrese: Maija iela 6, PII „Saulīte” teritorijā, telefons darbā:
4195593, mājās 4195407. Lūdzam izmantot mūsu pakalpojumus!
*Izlasi un nodod tālāk!